Saya tak ambil duit Permata, kata Rosmah


rosmah-permata
KUALA LUMPUR: Datin Seri Rosmah Mansor hari ini menegaskan beliau tidak pernah mengambil dana Program Permata Negara (Permata) untuk kegunaan peribadi.

Penaung Permata itu berkata, program itu diwujudkan untuk rakyat Malaysia dan tiada kaitan dengan dirinya.

“Saya tak ambil duit (Permata) dan menggunakannya. Bukan di dompet saya. Anda boleh periksa. (Ingat) senang nak dapat duit dari kerajaan.

“Dia (kerajaan) ambil duit kita senang, bila kita nak minta (bukan) main susah. Saya tak masukkan duit itu ke dalam dompet saya,” katanya ketika menutup Seminar Jenayah Seksual Kanak-Kanak: Hentikan! di Pusat Dagangan Dunia Putra hari ini.

Sebelum ini, pemimpin pembangkang termasuk Adun Damansara Utama, Yeo Bee Yin mendesak Permata mendedahkan akaun program itu, manakala Pakatan Harapan pula menuntut beberapa badan, termasuk Permata dimansuhkan bagi mengurangkan perbelanjaan kerajaan.

Mengulas lanjut, isteri perdana menteri itu berkata, rakyat sepatutnya bertanya Pengerusi Permata, Datuk Seri Siti Azizah Sheikh Abod mengenai perbelanjaan program itu, bukan dirinya.



“Misalnya kerajaan kata peruntukan untuk Permata…itu untuk bini dia punyalah tu. Jangan. Saya tahu, saya dengar. Ia bukannya untuk saya, bukannya untuk Datuk Seri Najib Razak.

“Ianya untuk kanak-kanak kurang bernasib baik. Tolong berikan sokongan, kepercayaan dan keyakinan kepada kami untuk lakukan perkara ini supaya kami bermotivasi untuk lakukan kepada semua orang,” katanya.

Rosmah turut menyeru orang ramai supaya tidak mempolitikkan program Permata.

“Jangan ragu-ragu program ini. Jangan tanya dia punya sumber kewangan. Apalah macam-macam. Kita dah jelaskan dia tanya lagi. Itu yang saya tak faham.

“Ia tidak ada kaitan politik. Kita tidak pernah tanya bapa anda parti apa? Parti ini boleh masuk, parti itu tidak boleh masuk. Tidak.

“Kita tidak pernah lakukan perkara seperti itu. Program Permata untuk pendidikan awal kanak-kanak di bawah 4 tahun dan mereka daripada latar belakang kurang berkemampuan.”


SUMBER 
by noreply@blogger.com (Rakyat Sembang) via BERITA RAKYAT

Share this:

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment