URUSAN JUAL BELI KUCING DIHARAMKAN ISLAM – DR FATHUL BARI MAT JAHAYA

URUSAN JUAL BELI KUCING DIHARAMKAN ISLAM – DR FATHUL BARI MAT JAHAYA URUSAN JUAL BELI KUCING DIHARAMKAN ISLAM – DR FATHUL BARI MAT JAHAYA adalah Entri ulangsiar dari Laman Hangat! Sebagai sebaran serta perkongsian terkini dan trending di Malaysia. Semoga bermanfaat dan sila sebarkan ke sosial network sekiranya URUSAN JUAL BELI KUCING DIHARAMKAN ISLAM – DR FATHUL BARI MAT JAHAYA membawa kebaikan kepada kita. Wallahu'alam bissawab.

URUSAN JUAL BELI KUCING DIHARAMKAN ISLAM – DR FATHUL BARI MAT JAHAYA

URUSAN JUAL BELI KUCING DIHARAMKAN ISLAM – DR FATHUL BARI MAT JAHAYA



Pengerusi Jawatankuasa Kerja Himpunan Ulama Muda Malaysia (Ilmu), Dr Fathul Bari Mat Jahaya memberitahu ramai di kalangan masyarakat Islam tidak mengetahui bahawa hukum jual beli kucing adalah haram.
Urusan jual beli kucing diharamkan Islam - Dr Fathul Bari Mat Jahaya
Urusan jual beli kucing diharamkan Islam – Dr Fathul Bari Mat Jahaya
Menerusi rakaman video programnya, Fokus Kitab Ahli Sunnah (Fokas)  Fathul yang juga merupakan Exco Pemuda Umno berkata, larangan itu adalah berdasarkan hadis Nabi Muhammad S.A.W.
“Ini contoh mungkin mengejutkan kita, tapi memang betul pun dalam Hadis, nabi larangjual beli kucing, jadi kita perlu mengelak berurus niaga dalam hal ini,” katanya.
Dalam pada itu, katanya orang Islam dibolehkan untuk membela haiwan tersebut cuma larangan itu hanya ke atas urusan jual beli haiwan itu sahaja.
“Soal kita hendak bela, hendak jaga, hendak ambil tepi jalan ambillah,” katanya.
Katanya lagi, larangan ini adalah perintah ALLAH, jadi apa yang perlu kita lakukan adalah cuma mentaati perintahNYA.
“Kenapa dilarang, apa masalahnya? Ini bukan soal kita suka atau tidak tetapi ia soal larangan daripada ALLAH,” katanya.
Sumber : Sinar

URUSAN JUAL BELI KUCING DIHARAMKAN ISLAM – DR FATHUL BARI MAT JAHAYA ini adalah Entri ulangsiar dari Blog Hangat merupakan laman yang popular di Malaysia. Penghargaan kepada Si Hangat iaitu penulis/pemilik asalnya. Much more respect from Natang Ngoh.

Entri #Harian dalam dan luar Dunia. Bookmark URUSAN JUAL BELI KUCING DIHARAMKAN ISLAM – DR FATHUL BARI MAT JAHAYA and get update.
by noreply@blogger.com (Gaul Nyor) via Glepor

Share this:

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment